Miski do mleka

Masajowie uważają, iż mycie wodą naczyń do mleka daje mleku przykry zapach; dlatego myją te naczynia w krowim moczu. Za Kopalińskim

Ostatni raz za kierownik siadłaś!

Sprawdzając coś do posta o skutkach uszkodzeń skrzydeł w samolotach pasażerskich pisanego na pewnym forum, przeglądałem informacje o przytarciu skrzydłem o powierzchnię pasa, jakie zdarzyło się w marcu 2008 roku Airbusowi Lufthansy w Hamburgu. O, temu, temu, temu.

Nie chcę tu rozważać przyczyn tego zdarzenia: w Internecie można znaleźć teorie od błędu pilotów, przez nieszczęśliwy zbieg okoliczności, po niejasności w podręczniku Airbusa albo zbyt silne i niejasno udokumentowane ograniczenie przez komputery pokładowe swobody pilotom w tej fazie lotu. Samolot po dotknięciu ziemi przez podwozie przestawił się w tryb „naziemny” co zmieniło charakterystykę reakcji na stery. Raport poniekąd łączy większość tych teorii, z naciskiem nie tyle na przemądrzałość samolotu, co na jej słabe udokumentowanie. Airbusy zresztą bywały oskarżane o przemądrzałość (patrz wypadek na Okęciu), co nie zmienia faktu, że w listopadzie 2001 roku Airbus 300 American Airlines spadł na Queens w Nowym Jorku. Spadł, bo pilot, najwyraźniej niedostatecznie ograniczony przez niewystarczająco przemądrzały komputer, zbyt gwałtownie machał sterem kierunku i urwał statecznik pionowy.

Wracając  do przerzucanych informacji – natknąłem się na takie coś (wytłuszczenie moje):

Initially, almost all media coverage reported that the pilot flying the A320 was a hero, because able to prevent a disaster (without analysing the accident under a technical point of view); when Lufthansa declared that a young female pilot, named only Maxi J., was flying the LH 044 when it was invested by the gust of wind, many journalists drastically changed their opinion. The hero, on the following days, had become the more experienced Captain Oliver A. who flew the second approach after recovering the aircraft from the dangerous attitude. Many newspapers changed their opinion on the mishap when it was unveiled that the approach was flown by a female First Officer and simply could not understand why an experienced pilot had allowed his less experienced female colleague to land the airplane in stormy weather conditions.

Ładne, nie?

Reklamy

4 responses to “Ostatni raz za kierownik siadłaś!

  1. futrzak 31.3.2010, środa o 15:53:38

    Bardzo ladne.
    Oczywiscie jest rownouprawnienie i nikt kobiet dyskryminuje a to co tutaj przytoczyles to pomylka w druku albo nam sie przysnilo :)

  2. dimi 31.3.2010, środa o 17:41:13

    Jeżeli miało być kierownik, to ok. Ale w oryginale było kierownic… No i siadłeś (to akurat szczegół)

  3. miskidomleka 31.3.2010, środa o 17:51:00

    No „siadłaś” było przecież intencjonalnie!!

    Naprawdę „kierownic”? Jestem prawie pewien, że „kierownik”. Nie było na jutubie, ale może w weekend wygrzebię DVDka i sprawdzę.

  4. miskidomleka 31.3.2010, środa o 19:40:37

    Cóż, nie czekałem do weekendu, i po kilkukrotnym przesłuchaniu na niezłym sprzęcie, mimo sprężarki chodzącej w tle, nie mam wątpliwości. Ostatni raz za kierowniK siadłeś, ostatni raz!

%d blogerów lubi to: